.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Udogodnienia dla firm świadczących usługi na rynku niemieckim

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Sławomir Lewandowski | 2015-12-25 23:06:32
niemcy, germany

Pod koniec grudnia br. mija 3 letni okres wdrażania Dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z 12.12.2006 roku, tzw. dyrektywy usługowej. Historia jej uchwalenia – również 3 letnia, została bowiem po raz pierwszy przedłożona na forum UE w styczniu 2004 roku – pełna była burzliwych dyskusji i ścierania się zasadniczo dwóch stanowisk: liberalnego, związanego z nazwiskiem ówczesnego komisarza ds. rynku wewnętrznego i usług UE Fritsa Bolkesteina

RFN - wdrażanie dyrektywy dotyczącej usług na rynku wewnętrznym UE

Pod koniec grudnia br. mija 3 letni okres wdrażania Dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z 12.12.2006 roku, tzw. dyrektywy usługowej. Historia jej uchwalenia – również 3 letnia, została bowiem po raz pierwszy przedłożona na forum UE w styczniu 2004 roku – pełna była burzliwych dyskusji i ścierania się zasadniczo dwóch stanowisk: liberalnego, związanego z nazwiskiem ówczesnego komisarza ds. rynku wewnętrznego i usług UE Fritsa Bolkesteina, postulującego wprowadzenie w wewnątrz unijnym handlu usługami tzw. zasady kraju pochodzenia, wg której, firmy usługowe sprzedając swoje usługi za granicą, podlegałyby przepisom kraju macierzystego (przepisy o płacach, przepisy o ubezpieczeniach zdrowotnych i rentowych, przepisy o serwisie gwarancyjnym, etc.) a nie kraju, w którym usługa byłaby świadczona oraz stanowiska tzw. socjalnego, postulującego stosowanie w handlu usługami przepisów kraju świadczenia usług, z którym to stanowiskiem związani byli przede wszystkim politycy lewicy oraz przedstawiciele związków zawodowych.
Treść przyjętej 12 grudnia 2006 roku dyrektywy daje duże uprawnienia administracji krajów – członków UE - w kształtowaniu warunków dostępu do narodowego rynku usług, choć nakłada na nie także wyraźne wymagania dla uniknięcia praktyk dyskryminacyjnych.

Jednym z wymogów wprowadzanych Dyrektywą 2006/123/WE jest obowiązek państw członkowskich UE uproszczenia procedur jakie musi spełnić usługodawca (krajowy i zagraniczny) podejmując działalność usługową.

Realizacja tego wymogu polegać ma między innymi na utworzeniu tzw. pojedynczych punktów kontaktowych (artykuł 6 Dyrektywy 2006123/WE), w których przedsiębiorca uzyska wszystkie informacje i porady, potrzebne do rejestracji dokumenty i formularze, etc. (praktyka ”jednego okienka”). Federalne Ministerstwo Gospodarki i Technologii, odpowiedzialne za wprowadzanie w życie opisywanej Dyrektywy, zorganizowało w ubiegłym tygodniu spotkanie z przedstawicielami przyszłych niemieckich punktów kontaktowych ale także instytucji infrastruktury gospodarczej. Z przebiegu spotkania można wnosić, że urzeczywistnienie wymogu „jednego okienka” jest jeszcze w fazie organizacji, a jedynym pewnikiem jest przyjęte logo punktów kontaktowych, którymi w sposób jednolity zamierza się je oznaczyć.

Źródło: informacje własne ze spotkania „Auf dem Weg zu den Einheitlichen Ansprechpartnern” oraz tekst Dyrektywy i podręcznika wprowadzającego – załączniki.
Joachim Thannhäuser/WPHI Berlin

----------------------------

Usługi na jednolitym rynku europejskim

Usługi na jednolitym rynku europejskim – nowy niemiecki portal informacyjny.
W dniu 28.12.2009 r. weszła w życie tzw. dyrektywa usługowa (Dyrektywa 2006/123/WE), której celem jest ułatwienie zarówno firmom usługowym jak i konsumentom z krajów członkowskich, sprzedaży i kupna usług na jednolitym rynku europejskim. Jednym z wprowadzanych dyrektywą wymogów jest zorganizowanie przez państwa członkowskie punktów kontaktowych dla usługodawców i usługobiorców. Realizacji tego wymogu służą także portale informacyjne o usługach – uruchomiony w 2008 przez federalne ministerstwo gospodarki www.dienstleistungen-leicht-gemacht.de oraz uruchomiony na początku 2010 roku portal przez rządową agencje promocyjną German Trade & Invest oraz federalny urząd ochrony konsumenta i bezpieczeństwa żywności (Bundesamt für Verbraucherschutz und Lebensmittelsichercheit (BVL) portal www.portal21.de . Portal ten zawiera obszerne informacje na temat niemieckiego rynku usług, jego wymogów, regulacji prawnych i instytucji udzielających pomocy. Nowością są także zamieszczone w portalu informacje o rynkach usług pozostałych krajów członkowskich UE. Informacje prezentowane są w 2 językach – narodowym i angielskim.
Polskim odpowiednikiem wspomnianego portalu jest portal www.eu-go.gov.pl , w którym zamieszczane są informacje powołanego przez Ministra Gospodarki RP w dniu 12.12.2009 r. Centralnego Punktu Kontaktowego.

Źródło:
Informacje Ministerstwa Gospodarki RP
Informacje Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Technologii z dnia 11.01.2010

Opr.: Joachim Thannhäuser/WPHI Berlin




Pliki do pobrania

Dyrektywa usługowa
pdf | 226.19 KB
Pobierz
Podrręcznik dyrektywy
pdf | 749.29 KB
Pobierz