Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Targi galanterii obuwniczej GDS w Dusseldorfie

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Sławomir Lewandowski | 2015-12-20 19:51:44
niemcy, germany


Międzynarodowe targi obuwnicze w Dusseldorfie odbywają się dwa razy do roku. Tegoroczna edycja jesienna miała miejsce w dniach 09-13 września 2013. Od lat są to jedne z najbardziej prestiżowych targów galanterii obuwniczej w Europie. W tegorocznej jesiennej edycji najnowsze kolekcje i trendy prezentowali producenci, projektanci i dystrybutorzy na nadchodzącą wiosnę i lato 2014. W halach targowych swoje wyroby zaprezentowało 815 wystawców z ponad 15 krajów. Targi odwiedziło ok. 21 tysięcy gości, z czego ponad połowa z zagranicy. 80% gości stanowili przedstawiciele zarządów firm i szefowie działów sprzedaży podejmujący decyzje zakupowe.

Polskę reprezentowało 11 wystawców. Przedstawicielka WPHI Kolonia odwiedziła dziewięciu z nich.

Oferta polskich wystawców obejmowała obuwie o różnorodnym asortymencie, zarówno w zakresie odbiorcy (obuwie dla dzieci, młodzieży i dorosłych), asortymentu - począwszy od obuwia do użytku domowego, poprzez sportowe i półsportowe, obuwie eleganckie, letnie, wiosenno-jesienne i zimowe, a nawet bardzo modne od niedawna kalosze. Jak zauważali sami wystawcy, polska oferta cieszy się z roku na rok coraz większym zainteresowaniem zwiedzających z uwagi na coraz lepszą jakość naszych rodzimych produktów, coraz ciekawsze i odpowiadające najnowszym trendom wzornictwo, jak również trwałość i wytrzymałość polskiego obuwia w porównaniu z producentami z innych krajów.

Wśród wystawców byli zarówno tacy, którzy już kilkukrotnie prezentowali się na targach GDS, jak również debiutanci. Polscy wystawcy, którzy niejednokrotnie odwiedzali targi w Dusseldorfie zwracali uwagę na mniejszą liczbę zwiedzających podczas bieżącej edycji, niemniej jednak obecność na tych targach bezwzględnie przyczynia się do wzrostu rozpoznawalności danej marki oraz wzmacnia nawiązane już wcześniej kontakty handlowe. Część z wystawców zwracała uwagę na specyfikę eksportu w tej branży. Kontrakty handlowe zawierane są przede wszystkim poprzez agentów operujących na danym rynku. W taki sam sposób dokonywana jest dystrybucja towarów za granicą. Dlatego też targi obuwnicze to przede wszystkim okazja do nawiązania kontaktów z nowymi agentami oraz zaprezentowanie nowego asortymentu dotychczasowym przedstawicielom. Wystawcy, którzy prezentowali się po raz pierwszy na targach GDS, zwracali uwagę na konieczność kilkukrotnej regularnej obecności na nich, aby nawiązać trwałe kontakty handlowe i skutecznie promować swoją markę. Na rynku niemieckim większość wystawców sprzedaje swoje produkty pod własnymi markami zdobywając sukcesywnie trwałych klientów.

Przedstawicielka WPHI Kolonia zachęcała do korzystania z programów portalu promocji eksportu www.exporter.gov.pl oraz do korzystania z pomocy WPHI na całym świecie i regionalnych COIE w wyszukiwaniu odpowiednich kontaktów handlowych oraz do programów wsparcia eksporterów oferowanych przez polski rząd ze środków budżetowych oraz środków z Unii Europejskiej. Część wystawców wiedziała o działalność i WPHI i dostępnych programach wsparcia eksportu, niemniej część z nich uzyskiwał te informacje po raz pierwszy. Kilku wystawców, tych którzy byli na targach po raz pierwszy i dopiero podejmują pierwsze kroki w zakresie eksportu, została zachęcona do udziału w programie „Paszport do eksportu".

Charakterystyka wybranych wystawców:

Firma Carinii www.carinii.com.pl - Firma z ponad dwudziestoletnim stażem, zatrudniająca obecnie ok. 120 osób. Eksportuje z powodzeniem swoje towary do Rosji, Litwy, Czech, Słowacji, Węgier, Holandii, niemniej podkreśla problemy z trwałym wejściem na rynek niemiecki, który, jak sama określa, jest bardzo hermetyczny. Na dzień dzisiejszy stosunek eksportu do sprzedaży krajowej wynosi ok. 30% do 60%. Firma poszukuje na targach nowych agentów chcąc zwiększyć eksport do Niemiec.

Firma Conhpol Henryk Konopka: www.conhpol.com.pl Rodzinna firma z dużym doświadczeniem w branży, obecnie zatrudnia ok. 250 osób. Od dawna obecna na wielu rynkach zagranicznych, w tym w Niemczech. Korzystała w przeszłości z programu „paszport do eksportu". Po raz siódmy obecna na targach GDS. Jako jedyny wystawca firma deklarowała bezpośrednie kontakty z odbiorcami swoich produktów za granicą, bez pośrednictwa agentów. Firma posiada wyłączne przedstawicielstwa patronackie za granicą. Marka, po którą sprzedają, jest coraz lepiej rozpoznawalna i znajduje coraz większe uznanie zdobywając stałych klientów. Firma posiada nawet sklepy patronackie za granicą, sukcesywnie zwiększa eksport. Jak pozostałe, zwracała uwagę na hermetyczność rynku niemieckiego i trudności z przebiciem się zwłaszcza do sieci handlowych.

Firma KOLMAX www.kolmax-kolcz.pl - rodzinna firma obuwnicza utworzona w roku 1996, zatrudnia obecnie 20 osób. Ok. 6 lat temu całkowicie zmieniła profil produkcji z obuwia domowego a kalosze i obuwie syntetyczne (z PCV). Zmiana ta spowodowała gwałtowny rozwój firmy: wzrost sprzedaży, produkcji, obrotów a tym samym zatrudnienia. Pomimo, że firma po raz pierwszy wystawiała swoje produkty na targach GDS, to deklarowała spore zainteresowanie nimi i nawiązała wiele wartościowych kontaktów. Obecność na edycjach następnych uzależnia przede wszystkim od jakości i ilości kontraktów zawartych po edycji bieżącej.

Maciejka Foodwear Sp. z o.o. www.maciejka.pl - firma zatrudnia obecnie 150 osób. Na targach GDS obecna jest po raz piąty. Targi to przede wszystkim okazja do zapoznania się z nowymi agentami. W chwili obecnej struktura eksportu i sprzedaży krajowej wynosi ok. 20% do 80%. Firma złożyła wniosek o „Paszport do eksportu".

Firma Vixen Corporation Ltd. www.vixen.pl - producent tzw. chodaków, butów wsuwanych. Firma o bardzo dużym potencjale eksportowym. Deklaruje, że na dzień dzisiejszy ponad 80% produkcji sprzedaje do takich krajów, jak Dania, Szwecja, Holandia, Wielka Brytania, Francja. Jak większość pozostałych, narzeka na problem z przebiciem się na rynek niemiecki. Obecność po raz trzeci na targach GDS jest podyktowany przede wszystkim próbą poszukiwania kontaktów z pośrednikami i agentami z Niemiec.

Firma BrothersB W.R Bednarz sp. z o.o. - producent galanterii skórzanej, toreb i torebek z litej skóry, zatrudnia ok. 80 osób. Obecność na targach GDS jest przede wszystkim sprawdzianem, czy na targach obuwniczych galanteria może się cieszyć odpowiednim zainteresowaniem. Wkrótce firma ma zamiar wystawiać się na branżowych targach galanterii w Offenbach. Firma eksportuje na Ukrainę, do Czech, Rosji. W chwili obecnej bardzo mocno zainteresowana jest wejściem na rynek niemiecki. Struktura eksportu do sprzedaży krajowej wynosi obecnie mniej niż 20% w stosunku do ponad 80% sprzedaży w Polsce, dlatego firma złożyła już wniosek o paszport do eksportu. Firma nie działa za pośrednictwem agentów, raczej sama dociera do odbiorców hurtowych i detalicznych.

Firma Kacper Sp. z o.o. - firma z szesnastoletnim stażem na rynku, zatrudnia obecnie ok. 130 osób. po raz 10-ty obecna na targach GDS. Podkreślała wagę tych targów z uwagi na wzrost rozpoznawalności swojej marki. W eksporcie, jak większość pozostałych, działa przede wszystkim przez agentów. Obecnie eksportuje ponad 80% swoich wyrobów, wyłącznie pod własną marką. Od chwili nadejścia kryzysu firma wyraźnie odczuwa spadek rentowności przedsiębiorstwa przy niemal niezmienionym portfelu zamówień. Zauważa, że koszty produkcji obuwia w Polsce gwałtownie wzrosły w ostatnim czasie i są już praktycznie wyższe, niż w Portugalii czy Hiszpanii, co znacznie utrudnia konkurowanie z produktami z tamtego rynku. Firma też zauważyła, że agenci zagraniczni operujący w tej branży dostrzegają coraz wyższą jakość i wzornictwo polskich produktów, wręcz sami szukają kontaktów z producentem.

Podsumowanie:

Pomimo mniejszej liczby zwiedzających w obecnej edycji, targi GDS cieszą się niezmiennie prestiżem zarówno w śród wystawców, jak i wśród odwiedzających gości (agentów, pośredników, przedstawicieli sieci handlowych, sprzedawców detalicznych). Wartość polskich produktów opierająca się przede wszystkim na ich jakości i trwałości znajduje uznanie na rynkach europejskich. Wciąż trudnym do zdobycia rynkiem są Niemcy, jednak polscy producenci, regularnie prezentując się na targach w tym kraju, mając świadomość ogromnego potencjału tego rynku niezmiennie podejmują próby trwałego zaistnienia w świadomości zarówno niemieckich pośredników, jak i ostatecznych odbiorców.