Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Indeks nastrojów niemieckich konsumentów Gfk w grudniu br.: 9,3 pkt

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Katarzyna Rzeźniczek | 2015-12-29 19:36:49
niemcy, gospodarka, gfk, wphi berlin

Monachium, 02.12.2015 - Ocena nastrojów niemieckich konsumentów wciąż się pogarsza, choć nieco słabiej niż dotychczas.

Ocena nastrojów niemieckich konsumentów wciąż się pogarsza, choć nieco słabiej niż dotychczas. Według prognoz Instytut Badania Opinii i Rynku Gfk indeks zaufania w grudniu zmniejszy się tylko o 0,1 pkt do 9,3 pkt, co będzie czwartym spadkiem z kolei. W listopadzie zwiększyła się skłonność do zakupów, ale zmniejszyły się oczekiwania wobec koniunktury i zarobków. Jednym z głównym czynników wpływających na oceny konsumentów jest napływ uchodźców.

Oczekiwania ekonomiczne spadają kolejny miesiąc z rzędu i w listopadzie zmniejszyły się o 2,4 pkt do -5,3 pkt. Największy niepokój budzą zachwiania na rynku pracy: 40% osób spodziewa się wzrostu bezrobocia, a tylko 8% spadku. Ponad 69% ankietowanych uważa, że wpływ na zmiany będzie miał kryzys uchodźców, wśród pozostałych czynników wymieniane są warunki sezonowe (16%), sytuacja gospodarcza (13%) i skutki afery w Volkswagenie (3%). Jednak według ekonomistów nastroje obywateli są bardziej pesymistyczne niż wskazują na to dane.

Zmniejszają się również oczekiwania wobec dochodów o 3,3 pkt do 44,4 pkt, choć wciąż pozostają na wysokim poziomie. Może to wskazywać na to, że konsumenci obawiają się wzrostu bezrobocia w kraju, ale tylko z powodu pojawienia się na rynku dużej liczby pracowników z Bliskiego Wschodu . Większość Niemców nie spodziewa się większych zwolnień i jest pewna swoich stałych dochodów. Według aktualnych badań Federalnej Agencji Pracy (BA) liczba bezrobotnych uchodźców może wzrosnąć do 200 tys. osób w przyszłym roku.

Skłonność do zakupów w listopadzie jest silniejsza niż obawy gospodarcze izwiększyła się o 3,0 pkt do 48,9 pkt, co jest pierwszym wzrostem po pięciu miesiącach spadków. Potwierdzają to również dane dotyczące wzrostu obrotów w handlu detalicznym od początku roku o 2,7% r/r. Jako główne czynniki rosnącej gotowości do konsumpcji wymieniane są rozwój zatrudnienia i wyższe dochody. Siła nabywcza rośnie również dzięki niskiej inflacji wynoszącej w październiku 0,3%.

Instytut Badania Opinii i Rynku Gfk ogłosił również wstępne dane dotyczące tegorocznego sezonu przedświątecznego. Niemcy są gotowi wydać średnio 274 EUR na prezenty, to o 11 EUR mniej niż w poprzednim roku. Mimo deklarowanych w badaniach obaw, wykazują chęć zakupu drogich towarów jak meble, urządzenia elektroniczne i biżuteria. Niemieckie Stowarzyszenie Handlu Detalicznego (HDE) oczekuje wzrostu sprzedaży detalicznej o 2,0% r/r do niemal 87 mld EUR. W listopadzie i w grudniu sklepy wypracowują 1/5 rocznych dochodów, a sprzedawcy internetowi nawet 1/4.

Źródło: GfK, Reuters

Opracowanie: JS/WPHI Berlin