Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Niemcy: Indeks Gfk na styczeń 2016 r.: 9,6 pkt

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Katarzyna Rzeźniczek | 2015-12-29 22:22:50
niemcy, gospodarka, gfk, wphi berlin

Monachium, 29.12.2015 - Na koniec roku poprawiły się nastroje konsumentów w Niemczech.

Na koniec roku poprawił się nastroje konsumentów w Niemczech. Według danych Instytutu Badania Opinii i Rynku Gfk, indeks zaufania na styczeń2016 r. zwiększył się o 0,1 pkt do 9,4 pkt, co jest pierwszym wzrostem po trzech miesiącach spadków i dobrym sygnałem na początek kwartału. Poprawiło się zaufanie obywateli wobec rozwoju gospodarczego państwa i oczekiwania na wyższe zarobki, a skłonność do zakupów utrzymała się na wysokim poziomie.

Spadek oceny sytuacji gospodarczej trwający sześć miesięcy w końcu udało się zatrzymać i w grudniu zanotowano wzrost o 8,2 pkt do 2,9 pkt, co jest wynikiem powyżej wieloletniej średniej 0 pkt. Ataki terrorystyczne w Paryżu i zagrożenie ewentualnymi zamachami w Niemczech nie budzą niepokoju obywateli. Rynek krajowy rozwija się stabilnie i konsumenci chętnie robią zakupy m.in. w dużych centrach handlowych i nie obawiają się o bezpieczeństwo. Specjaliści zapowiadają, że nadchodzący rok będzie rokiem konsumpcji, a PKB zwiększy się o 1,6%.

Wraz z polepszeniem perspektyw dla koniunktury zwiększyły się oczekiwania związane z zarobkami. Ocena przychodów obywateli wzrosła o 6,4 pkt do 50,8 pkt i przekroczyła pierwszy raz od sierpnia próg 50 pkt. Optymizm wynika z rozwoju rynku pracy i braku zagrożenia utraty dochodów i stanowiska pracy np. z powodu napływu uchodźców. W mijającym roku wynagrodzenie dla pracowników w systemie taryfowym wzrosło nominalnie o 3,0%, a dzięki spadkom cen energii na niskim poziomie pozostała stopa inflacji i wzrosły realne dochody.

Optymistyczne oceny koniunktury i wzrost płac pozwoliły utrzymać na wysokim poziomie skłonność do zakupów. Pomimo niewielkiego spadku o 0,1 pkt wyniosła ona 49 pkt, czyli tyle samo co na koniec 2014 r. Dzięki stabilnej sytuacji politycznej w kraju i na rynku pracy, obywatele z większą pewnością planują przyszłość i wydatki m.in. na meble, samochody i podróże. Jednocześnie Europejski Bank Centralny dąży do utrzymania niskich stóp procentowych, aby oszczędzanie nie było tak korzystne jak wydawanie pieniędzy na bieżące potrzeby.

Przy utrzymaniu obecnych warunków gospodarczych w nadchodzącym roku konsumpcja krajowa pozostanie głównym filarem rozwoju koniunktury w Niemczech. Jedynym ryzykiem może być zmiana sytuacji zewnętrznej m.in. w związku z walkami na Bliskim Wschodzie i falą uchodźców. Bezpośrednie zagrożenie dla obywateli wpłynie negatywnie na nastroje konsumentów, a pośrednio wszelkie wahania na rynkach w Europie i na rynkach wschodzących osłabią ich zaufanie gospodarcze.

Źródło: GfK, Reuters

Opracowanie: JS/WPHI Berlin






Jaką witaminę D w krop...

Witamina D to jedna z witamin, którą należy codziennie suplementować w okresie jesienno-zimowym, ...
Polska - SZCZECIN 2021-12-08 Dodał: Adam grabowski Zdrowie i medycyna Zobacz ofertę

Jaka witamina D dla dzieci

Zdrowie naszych dzieci jest dla nas niezwykle ważne, dlatego już od pierwszych chwil życia dbamy ...
Polska - SZCZECIN 2021-12-08 Dodał: Adam grabowski Zdrowie i medycyna Zobacz ofertę

Zobacz więcej ofert