Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Logistyka w Niemczech w 2014 roku

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2015-01-13 16:50:42
analizy rynkowe

grudzień 2014

Logistyka w Niemczech w 2014 roku


W 2014 roku odnotowano ponownie wzrost w niemieckim sektorze logistycznym, który zawdzięcza się między innymi nie słabnącemu zapotrzebowaniu na powierzchnię magazynową i dystrybucyjną, w szczególności z możliwościami cross-docking. Czynsze nieruchomości logistycznych pozostały w porównaniu do innych krajów europejskich relatywnie niskie, co również nie było bez znaczenia.


Federalne Stowarzyszenie Logistyka (Bundesvereinigung Logistik) prognozuje na 2014 rok przychód rzędu od 232 do 236 mld EUR. Przychód sektora logistycznego w Niemczech w 2012 roku wyniósł 228 mld EUR, a w 2013 230 mld EUR. Logistyka jest pod względem przychodu trzecim największym sektorem gospodarki Niemiec, mniej więcej połowę przychodu branży generują oddziały logistyczne przemysłu i handlu a drugą połowę usługodawcy logistyczni.


Analizy zakładają, że branża w  2014 roku osiągnie przynajmniej ten sam poziom inwestycji jak w roku 2013. W pierwszym półroczu 2014 roku wkłady kapitałowe sektora osiągnęły poziom 1,8 mld EUR, co stanowi wzrost o 74 % w porównaniu do pierwszego półrocza roku 2013. Całość inwestycji w 2013 roku osiągnęła sumę 2,15 mld EUR, co stanowiło wzrost o 25 % w stosunku do roku 2012. Największy popyt w 2013 roku był na powierzchnie dystrybucyjne – blisko 69 % nakładów inwestycyjnych przeznaczono na ten cel. W pierwszym półroczu 2014 roku w powierzchnię dystrybucyjną zainwestowano blisko 80 % wszystkich środków. Znaczną popularność zdobywają jednak centra przeładunkowe bez powierzchni magazynowej (cross docks). Około ¼ całości inwestycji w 2014 roku pochłonęła powierzchnia magazynowa.


Najważniejszym trendem na rynku logistycznym jest nadal wzrastający handel internetowy. Od 2009 roku liczba osób dokonujących zakupów online wzrosła o 12 % i stanowi 68 % wszystkich konsumentów. Równolegle wzrastają również wymagania klientów w zakresie szybkości dostawy, zwiększa się również ilość zwrotów, co ma także znaczny wpływ na ilość transportowanych ładunków. Dynamika ta znowu wpływa bezpośrednio na rynek nieruchomości logistycznych, w szczególności takich o powierzchni przekraczającej 50.000 m². Największe nakłady inwestycyjne miały miejsce w wiodących centrach logistycznych Niemiec, do aktualnie największych projektów należy centrum logistyczne DHL w Obertshausen (40.000 m²), centrum logistyczna Lidla (44.000 m²) oraz centrum logistyczne Deutsche Post DHL w Bergedorf (60.000 m²).


Czynsze za najem powierzchni logistycznych w roku 2012 i 2013 pozostawały stabilne. Analizy wykazały, że najwyższe czynsze należało płacić w Monachium – do 6,50 EUR/m². We Frankfurcie nad Menem średnie ceny wynosiły 6,20 EUR/m²,
w Hamburgu było to 5,70 EUR/m².

W Berlinie średnie ceny za powierzchnie do celów logistycznych były na poziomie 4,20 EUR/m². Dla porównania w innych krajach UE ustalono następujące średnie ceny: Londyn – 13,50 EUR/m², Helsinki – 11,50 EUR/m², Paryż – 7,50 EUR/m², Amsterdam – 6,30 EUR/m², Rotterdam – 5,80 EUR/m², Barcelona – 5,00 EUR/m², Warszawa – 4,00 EUR/m².


W globalnej ankiecie Światowego Banku wśród 6.000 przedsiębiorstw w ramach Logistics Performance Index niemiecki sektor logistyczna zajął pierwsze miejsce pośród 160 krajów – w 2012 roku Niemcy zajmowały 4 miejsce.


Deutsche Post DHL z przychodem na poziomie 8,2 mld EUR w 2012 roku był największym usługodawcom logistycznym w Niemczech. Drugą pozycję z przychodem o wartości blisko 7 mld EUR zajął DB Mobility Logistics, następne Kühne und Nagel z przychodem 3,2 mld EUR, Dachser – 2,7 mld EUR, Rhenus – 2,1 mld EUR, Volkswagen Logistics – 1,7 mld EUR.


Przychód niemieckich dostawców rozwiązań dla intralogistyki powinien w 2014 roku wzrosną o ok. 3 %. Szacowany przychód sektora w tym segmencie w 2013 roku wyniósł ok. 19,7 mld EUR. Export rozwiązań segmentu w 2012 roku osiągnął wartość 13,1 mld EUR. Najważniejszym odbiorcą były USA (1 mld EUR), następnie Francja (0,8 mld EUR) oraz Chiny (0,7 mld EUR).

Źródło: German Trade and Investment Agency /WPHI